Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?..

Salam...

Semoga perkongsian ini bermanfaat bagi kita semua...


Diriwayatkan dlm sebuah hadis, "Setiap perkara yg dijadikan oleh Allah Ta'ala itu mempunyai pasangannya, dan pasangan kepada Al-Quran ini merupakan Surah Ar-Rahman.." Surah ini adalah satu surah yg istimewa, yg diriwayatkan dlm hadis lain, bhw Nabi saw tatkala membacakan surah ini kpd para sahabat, terkelu mereka tatkala mendengar surah ini..

Antara isi kandungan yg terdapat dlm surah ini adalah nikmat2 yang dianugerahkan Tuhan kpd kita.. Antaranya adalah nikmat laut.. Dlm surah ini ayat yang ke-19, yg bermaksud :

"Allah Ta'ala membiarkan dua lautan mengalir dan keduanya kemudiannya BERTEMU, antara keduanya ada batasan yg tidak dapat dilampaui oleh masing2.. Maka nikmat Tuhan kamu yg manakah yg kamu dustakan? Dari keduanya keluar mutiara dan marjan (sejenis permata).. Maka nikmat Tuhan kamu yg manakah yg kamu dustakan? Dan kepunyaan-Nya segala bahtera yg tinggi layarnya di lautan laksana gunung-ganang.. Maka nikmat Tuhan kamu yg manakah yg kamu dustakan? Semua yg ada di bumi ini akan binasa.. Dan tetap kekal wajah Tuhanmu yg mempunyai kebenaran dan kemuliaan.. Maka nikmat Tuhan kamu yg manakah yg kamu dustakan? "

Benarlah drpd firman-Nya S.W.T, Tuhan telah menciptakan laut, sungai, hujan, semuanya merujuk kepada rahmat Allah SWT.. Dan bukan setakat keduanya bertemu, malahan masing-masing mengekalkan sifatnya yg tersendiri..



video


Inilah antara bukti kekuasaan Allah yg perlu kita tadabbur, perhatikan dan ambil iktibar...
SubhanaLlah, Maha Suci Allah...!

Sejauh mana kesyukuran kita kepada Allah Ta'ala sbg hamba-Nya?.. Di kesempatan ini kita muhasabah diri kita.. Dikatakan oleh Imam Al-Ghazali di dlm kitab beliau, Ihya' Ulumuddin, satu bab khas yg mengajar kita dua perkara penting dlm hidup yg namanya SABAR dan SYUKUR.. Sabar dlm perkara2 musibah yg menimpa.. Syukur atas segala nikmat yang dikurniakan.. Sbb disebut dlm hadis soheh yg bermaksud, " 'Ajib (menghairankan) betul urusan orang2 beriman, semuanya baik baginya.. Apabila diberi satu nikmat, perkara2 kebahagiaan, kegembiraan, dia bersyukur kepada Allah Ta'ala.. Kalau ditimpa satu mudharat, dia akan sabar.. Maka semuanya baik baginya.."

Imam Al-Ghazali membuat satu analisis, membincangkan ayat quran yang merujuk kpd SYUKUR dan juga SABAR.. Bila menyebut tentang 'syukur' maka Allah Ta'ala sering mengingatkan kita dgn firman-Nya, "Hanya sedikit sahaja dari hamba2-Ku yg bersyukur.." Maka kata Imam Al-Ghazali, syukur itu sangat sedikit orang yg boleh bersyukur.. Tetapi sabar, ramai org boleh sabar.. Tetapi al-Imam Ibnu Qudamah Al-Maqdisi Al-Hambali mengatakan bahawa Syukur dan sabar itu sama di sisi Allah Ta'ala.. Walaupun Tuhan mengatakan golongan yg bersyukur itu sedikit, tidaklah bermakna ini paling baik, ini kata beliau..

Cubalah kita melihat nikmat yg Allah Ta'ala berikan kpd kita ini menerusi jendela orang yg susah, bagaimana agaknya?.. Sbg contoh, kita lihat pd orang yang sakit, kita akan mengerti dan mensyukuri nikmat sihat.. Lihatlah pd orang yang kurang waras, nescaya kita akan mengerti dan bersyukur dikurniakan akal dan minda yg sempurna.. Lihatlah pd orang yg dipenjara, dgn itu kita akan mengerti erti orang yg bebas.. Jika kita tidak memandang dari sudut ini, mungkin kita tidak perasan, bahawa kita dikurniakan ribuan malahan jutaan nikmat yg tidak kita syukuri..




Allahummaj'alna min asy-syakirin wa as-sobirin Ya Rabb..
Amin, amin, Allahumma amin...


Sy x suke, sy x suke...! Sy benci...!

Salam sejahtera kpd yg membaca..
AlhamduliLlah,ak sgt bersyukur kpd-Mu Ya Allah atas nikmat-Mu yg tak terhingga kpd kami semua hamba-Mu..Semoga Kau sentiasa menempatkan kami dlm golongan hamba2-Mu yg bersyukur,amiiiinnnn....

Kali ni ak nak menulis tentang satu benda yg paling ak x suke... bnde yg paling ak PANTANG...
sekali lg, PANTANG...

Ak paling PANTANG dipuji...

haa, tolong jgn salah faham... pertama kali kamu bace statement 'Ak pantang dipuji', tentu kamu fkir : "budak ni xleh kene puji kn? asal kne puji msti jadi lain mcm"... ok, bace sekali lagi.. 'Ak pantang dipuji...' maknenye, ak PALING X SUKE kene puji... So,inilah ak.. sape2 yg berkawan dgn ak,mgkin kenal ak dgn baik... ak ni xdelah baik sgt, biasalah semua org pun xde yg sempurna.. ak pun same, sentiasa terumbang-ambing antara kehendak nafsu dan akal... hmm.. tp, andaikata ak ade wat something yg mgkin org rse BAIK, xperlu puji ak depan2... ak x suke... sekali lg, ak x suke.. tp kalau kamu nk mengkritik, mengkomen, atau plg best sekali nk menasihati ak, sgt ak alu2kn.. ak suke org yg berani kritik ak depan2, kamu org yg paling JUJUR bg ak... ni tak... yg selalu berlaku, PUJI DEPAN2, KUTUK BLKG2.. Uhh... Tolonglah...!

Ak tak tau knp kadangkala dlm pujian itu sgt sukar dtgnya 'KEIKHLASAN'... paling2,ssorang tu memuji, sbb die nk something dr kite... haih.. bukanlah ak nk bersangke buruk ke ape, tp hakikatnye, selalu itu yg berlaku.. paling senang kite ckp org tu nk 'membodek' (mgkin perkataan krg sopan..maafla..)

Kalau pun benar seseorang itu hendak memuji ats kebaikan yg diperlakukan oleh org lain, x slh klu die memuji di belakang org itu kn? (bukanla maknanya kamu gi belakang die dan kamu puji2 die...) mknanya puji dia tanpa kehadiran dia.. Terdapat juga hadis Nabi s.a.w tentang bab puji-memuji ni.. sme2 kite hayati..

Dr Abdurrahman bin Abi Bakrah dr bapanya berkata : Ada seorang yg memuji org lain di depan org tersebut, maka berkata Nabi s.a.w : "Celaka kamu, kamu telah mencelakakan saudaramu! Kamu telah mencelakakan saudaramu!" (dua kali) Lalu kata Baginda s.a.w : "Jika ada seseorang ingin memuji org lain di depannya, maka katakanlah 'Cukuplah si fulan, semoga Allah mencukupkannya, kami tidak mensucikan seorang pun di sisi Allah', lalu barulah katakan sesuai kenyataannya." (HR muttafaq 'alaih dan ini adalah lafz Muslim).

pernah juge ak dengar org yg memuji seseorg di depannya itu seolah2 memancung saudaranya sendiri.. ye la, selalunye org yg dh kene puji, mne nk nmpk kekurangan die dh.. lg yg kene puji tnggi melangit,huh..

bukanla ak nk kate kite xleh hargai kebaikan org pd kite... boleh je, malah sgt2 digalakkan dlm ISLAM... bersyukur (berterima kasih) pd manusia membawa kite bersyukur pd Tuhan... sbb hakikatnya, yg menjadikan seseorg itu berbuat baik adalah Dia.. semuanya berlaku dgn izin-Nya.. pd org tu, ucaplah terima kasih sbg tanda kita menghargai dia.. dan jgn lupe jg bersyukur pd Tuhan ats segala kebaikan yg kita perolehi... klu kite nk hargai dgn cara lebih sikit seperti bg hadiah ke atau pape yg seupamanya jg boleh, tp pastikan kite IKHLAS..
nk ckp IKHLAS memang senang...
...IKHLAS...

tp cmne nk taw bile kite da bg hadiah ke or something kt org yg wat baik kt kite 2, kite ikhlas ke tidak??.. memangla sume nye bergantung niat.. kt mulut senang je kite ckp, "Ni IKHLAS dr sy..." Tp, bile dh bagi benda 2, msh lg dok terkenang2... 'Oh, hri 2 ak ade bagi si fulan bnde ni...' ikhlas ke 2?.. bile org 2 ade terbuat slh sikit, mulelah kite ungkit2 balik... ikhlas ke 2?.. Huhh...
Susah betul nk didik HATI ni supaya IKHLAS kn?...

Sesuatu amalan yg betul2 IKHLAS krn ALLAH 2, bile kite dh buat, langsung kite x terkenang2 dh...~ taw x sbb ape??... sbb amalan 2, dh smpai terus kpd TUHAN... maknanya, DIA dh terima.. sbb 2 kite langsung x terkenang2 dh... TAPI... kalau kite masih gak lg terkenang2 ape yg kite buat 2, (WaLLahu a'lam lah, mmg Tuhan Yg Maha Menghukumi setiap amalan kite..) tp mengikut ape yg pernah ak belajar dr seorang ust ni, itu maknanya, amalan kite masih tergantung lg di langit dunia, x sampai ke Tuhan.. Itulah sbbnye kite masih terkenang2...! Jd, kite masing2 tahu diri masing2, selain diri kite, Tuhan jg Maha Tahu ape yg ada di dlm HATI kite.. So, pandai2lah fikir sendiri...

Inilah sbbnye ak PANTANG dipuji...

1) Ak x suke klu org memuji itu krn mengharapkan sesuatu dr ak (sbb yg Maha Memberi hanya Dia.. jd bergantung haraplah kpd-Nya.. bukan kpd makhluk-Nya)

2) Nabi sendiri melarang memuji kebaikan seseorang (scr berlebih-lebihan) di depannya.. cukuplah sekadar berterima kasih atau ape2 yg seumpama dgnnya ats kebaikan yg dilakukan..

3) ingin menjaga hati dr sifat2 hati yg tercela seperti ujub dan riak.. (sentiasa mencuba... bantulah hamba-Mu ini Ya Allah...)

4) memang diri ini langsung tak layak menerima pujian.. kerana segala PUJIAN itu tertentu bagi Allah sahaja, segala puji itu adalah milik-Nya...

Jadi, boleh kan kamu menolong sy?... iaitu dgn tidak memuji sy....
sekian...
syukran... :)

:: Ak lebih gembira jk kamu gmbira & lebih sedih jk kamu sedih ::

Assalamualaikum semua... Entri kali ni ak nk coretkan sesuatu yg khas untuk semua sahabat2ku, yg pernah berkawan dgn ak dan yg masih setia bertemankan ak yg serba kekurangan ni hinggalah ke detik ini..

Sesiapa yg kenal ak dgn sebenar2nya shj yg tahu betapa ak sayang pd semua org yg ada di sekeliling ak.. Yg terutamanya tentulah famili ak, tp sahabat2 n kawan2ku jg semuanya ak dh anggap mcm keluargaku sendiri.. kegembiraan mrk adalah kegembiraanku jg dan kesedihan mrk adalah sesuatu yg turut menyakitkan ak.. Ak sayangkan kalian semua hanya kerana Allah..! Juga krn mengamalkan hadis Baginda SAW yg bermaksud,"Tidak SEMPURNA iman seseorang kamu sehingga dia mencintai saudaranya seperti dia mencintai dirinya sendiri.."

Ak kdg2 sedar yg ak sanggup buat apa saja demi kawan2 ak, walaupun kdg2 perkara 2 hakikatnya menyusahkan ak.. Knp ek? Kdg2 ak terfikir knp ak sanggup buat tu semua? Tp ak sedar klu terlalu baik pd orang biasanya org akn pijak kepala kite.. Pengalaman mmg guru yg terbaik.. Tp, apa pun terjadi selagi ak masih diberi peluang untuk bernafas di muka bumi ini, selagi itu ak akn cuba lakukan sedaya upayaku utk menunaikan hak dlm berukhuwah.. Biarlah apa orang lain nk buat kt ak, insya Allah ak x kan amik pusing.. Lumrah lah hidup kt dunia ni kadang2 org beri susu dibalasnya tuba.. Bukan semua orang tahu menghargai.. Tak kurang juga yg suka mengambil kesempatan.. Tp itu ak serahkan pada-Nya.. Dia Yg Maha Mengetahui segala tujuan dan niat seseorang.. Yg penting adalah antara ak dan Dia..

AlhamduliLlah, hari ni seorang yg ak anggap sbg sahabat telah memperolehi pekerjaan yg baru.. Ak tumpang gembira ats kejayaan dan kebahagiannya.. Sgt2 gembira, walaupun tanpa pengetahuannya ak sgt menghormati dia atas keperibadiannya yg sentiasa bersederhana.. Ak tabik dia sbb dia selalu redha ats apa yg berlaku pd dirinya.. Masalah demi masalah yg dtg tp die cool je.. Org kata yg bukan2 pasal dia, dia sentiasa sabar.. Dulu ak mmg rapat dgn dia tp sekarang masing2 mcm dh bawa haluan sendiri.. Tp itu x bermakna terputusnya ukhuwah yg dibina.. Insya Allah persahabatan ini akan berkekalan dan dia sentiasa ada dlm doaku.. Smg segala yg dilakukannya diberkati dan diredhai Ilahi, amin..

Seorang lagi sahabatku yg sgt jauh dr mata namun dekat di hati.. Ak x tahu mcm mana ak boleh syg sgt kt dia smpai dh anggap dia mcm adik ak sendiri.. Rasanya dia sgt memahami ak, kdg2 x jemu menasihati ak, memberi semangat padaku, smpai kadang2 ak jadi sungguh terharu.. Sudah lama kitorang terpisah dan baru terjumpa semula ak dpt rasakan betapa manisnya ukhuwah itu.. Dia juga selalu merujuk kpd ku klu dia ada apa2 masalah dan x segan2 bertanya.. Ak sngguh selesa dgn sikapnya.. Kadang2 sama2 berkongsi pengalaman, perasaan dan mcm2 lagi.. Semoga kamu sentiasa beroleh kebahagiaan dan kejayaan dlm hidupmu dik.. Ya Allah, naungilah kami bersama2 di bawah naungan 'Arasy-Mu pd hari yg tiada naungan melainkan naungan-Mu Ya Allah..! Amin..

Dlm persahabatan juga lah terujinya keikhlasan seseorang.. Ak yakin hubungan persahabatan jauh lebih bermakna dr percintaan.. Klu ak diberi utk membuat pilihan antara dua persimpangan, persahabatn atau percintaan, ak rasa ak x akan ragu2 mengorbankan percintaan demi persahabatan jk itu yg dipinta.. Jikalaulah ada (contoh je..) sahabatku yg menyukai seseorang yg mungkin sma dgn pilihanku, tanpa ragu akn mengalah.. Hanya utk melihat sahabtku bahagia.. Sbb KEBAHAGIAANMU SAHABATKU LEBIH BERMAKNA BAGIKU...

Banyak pengalaman dlm berkawan, x pernah satu pun ak lupakan.. Kdg2 ak tersenyum sendiri, bile kwn2 ku dr tadika dulu pun ak masih ingat nama2 diorang, dan x jemu2 ak cuba n usaha utk mencari semua org yg pernah menjadi kwn ak.. Ntah knp, semua kenangan dgn korang semua sgt susah utk ak lupakan.. Wahai semua kawan2ku, sesungguhnya ak sgt2 rindu pada kalian...!!!
Kdg2 engalir air mata hanya krn rindukan kwn2...!!! Kalaulah kalian tahu, betapa kalian sgt bernilai bagiku dan betapa ak menghargaimu hanya krn kamu KAWAN ku... Walaupun ak sedar kadang2 bukan semua org tahu menghargai apa yg kita lakukan tp biarlah tu semua x penting bagi ku...

Setiap Hari Adalah Hari Terbaik dlm Hidup

AlhamduliLLah,hari ni ak masih diberi peluang utk bernafas d muka bumi Tuhan ni.. Setiap mlm sebelum tidur ak bayangkan itulah saat terakhir ak di dunia,mungkin esok ak dh x ada lg.. segala2nya mungkin kn? semua pun tahu tidur itu adik kpd mati.. Hmm.. Bile bangun pagi2 1st sekali yg ak buat bersyukur dan bertahmid pd-Nya ats kurniaan nikmat-Nya yg memberi peluang pd ku utk menatap dunia ini lagi.. Sebelum tidur penuh dgn tangisan, tangisan penyesalan dan muhasabah dri ats ape yg ak lakukan sehari2.. tp bila dh bangun pagi ku menguntum seribu senyuman ats nikmat hidup dari-Nya,insya Allah setiap hari2 yg baru mendatang adalah hari terbaik dlm hidup,krn itu Dia memberi kita peluang utk menjadikan hari2 yg seterusnya lebih baik dari hari sebelumnya.. Terima kasih Ya Allah,betapa banyak nikmat-Mu terhadap hamba-Mu ini,mudah2an ak dari golongan hamba-Mu yg bersyukur,amin...

Insya Allah hari ni ak nk gi madrasah,tolong pape yg patut sempena sambutan Maulidur Rasul petang ni.. Semoga segala urusan berjalan dgn lancar.. Nampaknya pagi ni hujan agak lebat.. Moga hujan yg turun adalah hujan rahmat dari-Nya,amin.. Ya Allah,berkatilah dan redhailah sgl yg kami persembahkan untuk-Mu,suburkanlah sifat keikhlasan di dlm hati kami Ya Allah.. Ada masa nnt insya Allah ak ceritakan tentang program yg akn dijalankan ni.. :)

:: Yg dinanti baru tiba...! ::

AlhamduliLlah,hari ni ak gembira sgt2.. Yg dinanti telah pun memunculkan dri...! :) Ape yg ak nantikan tu? Hehe.. Nak tau kne la tnggu smpai ak sudahkan entri ni.. Jgn risau, MH x suke celoteh panjang2, ape yg MH rse nk tulis MH tulis.. xpe,kite teruskn dlu ngan ape yg berlaku hari ni..

Nampaknye hari ni agak sibuk,nak tolong2 kt madrasah Aliyah untuk sambut Maulidur Rasul esok.. X sabar2 pulak rsenye.. AlhamduliLlah, setakat ni klu ade sambutan Maulud dptla pegi jgak klu xde pape yg menghalang.. N sambutan esok ni,secara besar2an kt tempat yg pernah ak belajar dulu (madrasah lame ku lah tu.. ) Banyak2 tempat ak pernah blajar,madrasah ni kire tempat yg paling banyak berjase bagi ku.. Klu x disebabkan ak blajar kt situ, xdela ak mahir sgt Nahu Sorf, Feqh, Tauhid, Tasauf dll lagi.. Ak syg sgt2 madrasah ni, sbb tu kalau boleh ape pun program kat sne sekarang ak xnk ketinggalan.. Rse mcm senior plak, sbb ak antara perintis n pelajar terawal yg menuntut ilmu di situ.. Sekarang dh ramai pelajar baru, semuanya adik2 dan AlhamduliLlah madrasah pun dh semakin maju dan dh agk dikenali oleh penduduk setempat..

Dan bermula dr madrasah ni lah perjalanan ku terus hingga ke Bumi Anbiya' Yaman... AlhamduliLlah,dpt jgak ak menjejakkan kaki ke sana... Syukur x terkira.. Mcm2 pengalaman yg ak dpt dr sane.. Insya Allah, ade mase lapang ak coretkan kt dlm entri2 yg akn dtg hehe..

Oh ye.. Ape yg ak dpt hari ni ek? Adelah... Siang td ak dpt dh surat tawaran sambung blajar... AlhamduliLlah akhirnya kesabaran itu berhasil.. Insya Allah ak akn melanjutkan pelajaran dlm kursus "Bachelor of Arabic as a second language.." Doakanlah kejayaan utk kite bersama.. :)
ALLAHU AKBAR...!!

.:: Masenye untuk hidup baru...!! ::.

AlhamduliLlah,berape lame da x bkak blog ak ni, rindu la plak.. Bukannye xnk jenguk2,tp mcm2 masalah yg x mengizinkan ak masuk ke cni.. sory ea cik 'B', ak betul2 da rndu kat kamu ni...~ ^_^



Yela, da brp lame da laptop ku rosak (yg 1st dulu tu..) dpt yg baru pun wt hal gak... Adeh,sabo je la ye HM ni memikirkannye.. Berbulan2 rsenye x bukak, da bersawang2 da kamu ni.. ish ish.. I'm sory ye.. -_-



Insya Allah mulai hari ni, kamu akn teman sy tiap2 hari ye syg... :) xmo sedeyh2, HM pun xnk sedih2 dh... tiap2 ari adelah hri yg terbaik utk kite.. set kt mind 2 +ve thinking, kite akan HEPI sentiasa keyh...! n_n

Xpela, hari ni warm up je dlu taw, edit2 pape yg patut.. esok2 kite smbung story-mory kite ea cik 'B'.. ilal liqo' wa ma'as salamah...~